لیزا شانون میلر
وقتی عضویت در تلویزیونهای اینترنتی رایگان باشد، «دیدن» تبلیغات غیرقابل اجتناب است، اما اگر مشترکین برای تماشا پول میپردازند، «ندیدن» تبلیغات باید غیرقابل اجتناب باشد.
پیدایش دستگاههای ضبط دیجیتالی ویدئو (DVR) و رسانههای اینترنتی، رابطه پیچیدهای بین مصرفکننده و «پدیده تبلیغات» ایجاد کرده است؛ بهخصوص نوعی از این تبلیغات که نمیشود آنها را رد کرد. اگر نتـفلیکس بخواهد به این مسیر وارد شود ممکن است با عواقب شدیدی مواجه گردد.
این غولِ پخش اینترنتی اخیراً بهصورت آزمایشی نمایش تبلیغات برنامههای دیگر خود در هنگامی که بینندگان، قسمتهای یک سریال را پشت سر هم میبینند، شروع کرده است. با شروع این آزمایش، نتـفلیکس استراتژی جدید خود را با این استدلال توجیه کرد: «میخواهیم ببینیم نشان دادن پیشنهادها بین قسمتهای یک سریال به مشترکین کمک میکند که سریعتر داستانهایی را که از آنها لذت میبرند، کشف کنند؟»، اما تبعات آن واضح بود: لذت تماشای تکرار سریال «بوجک هورسمَن» اگر با تبلیغ اینکه یک سریال نهچندان لذتبخش دیگر بهنام «سیریناپذیر» هم وجود دارد، قطع شود، اعصاب مخاطب را خرد میکند.
تحقیقی که اخیرا توسط مؤسسه «هاب» انجام شده نشان میدهد اگر این کار، گام اول برای پخش منظمتر تبلیغات باشد، ممکن است منجر به قطع اشتراک نتـفلیکس از سوی مردم شود. حدود ۱۶۱۲ بیننده تلویزیون در آمریکا که بین ۱۶ تا ۷۴ سال سن داشتند توسط این مؤسسه مورد نظرسنجی قرار گرفته و از آنها پرسیده شد اگر نتـفلیکس دست بهاضافه کردن تبلیغات بزند، چه میکنند؟ بهطور مشخص، ۲۳ درصد از پاسخدهندگان گفتند که اشتراکشان را لغو میکنند، ۴۱ درصد گفتند احتمالاً یا قطعاً اشتراکشان را حفظ میکنند و ۳۷ درصد هنوز تصمیمی نداشتند.
لازم به ذکر است این پاسخها در شرایطی بود که قیمتهای اشتراک نتـفلیکس علیرغم اضافه شدن تبلیغات، ثابت باقی بماند. هاب در این تحقیق دریافت چنانچه قیمت اشتراکها فرضاً ۳ دلار در ماه کاهش یابد، فقط ۱۶ درصد اشتراکشان را لغو میکنند و ۵۰ درصد احتمالاً یا قطعاً مشترک نتـفلیکس باقی خواهند ماند.
در متنی که به همراه نظرسنجی منتشر شده، «پیتر فوندولاس» مدیر هاب و یکی از تهیهکنندگانِ این تحقیق گفت: «وقتی از مشترکین میپرسیم به نظر آنها جذابترین ویژگی نتـفلیکس چیست؟ همواره (بدون تبلیغ بودنِ آن) جایی در بالای لیست پاسخها قرار دارد. تاکنون این ویژگی بهعنوان یک مشخصه متمایزکنندهی این سرویس سرجایش باقی مانده است، مخصوصاً حالا که سایر تأمینکنندگانِ محتوای اینترنتی میکوشند بهوسیله ساخت سریالهای باکیفیت مخصوص به خودشان، با آن رقابت کنند.»
شبکه اینترنتی «هولو[۱]» هر دو طرح بدون تبلیغ و با تبلیغ محدود را به قیمتهای مختلف پیشنهاد میدهد و اگر مشترک طرحِ بدون تبلیغ شوید، تجربهتان واقعاً بدون تبلیغ خواهد بود. در همین حال در سرویس «آمازون پرایم» فرقی نمیکند کدام طرح را خریداری کنید؛ این سرویس گاهی اوقات بین برنامههایش تبلیغ دارد و با توجه به تجربه شخصی، خیلی عجیب و غریب است که حین تماشای متوالی قسمتهای سریال «ساکن برج بلند» ناگهان با تبلیغی از لیگ ملی فوتبال آمریکایی (NFL) مواجه شوید.
درمجموع، این موضوع حقیقتی ساده را در مورد نحوه تعامل مشترکین با تلویزیونهای اینترنتی بیان میکند: وقتی این تلویزیونها رایگان باشند، تبلیغات غیرقابلاجتناب هستند، اما اگر مشترکین برای تماشا پول میپردازند، تبلیغات باید قابل اجتناب باشند.
پینوشت:
[۱] Hulu
۲۳ دی, ۱۳۹۷