مجله هنری پشت صحنه

منو اصلی

منومنو
  • هنر و ساینس
    • آینده‌شناسی
    • تکنولوژی
    • صنعت
  • هنر و علوم انسانی
    • اقتصاد
    • تاریخ
    • جامعه‌شناسی
    • دین و آخرالزمان
    • روان‌شناسی
    • سیاست
    • فرهنگ عمومی
    • فلسفه
  • موضوعات ویژه
    • زنان هالیوود
    • ساینتولوژی
    • علمی تخیلی
    • هوش مصنوعی
  • ویدئوها
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • همکاری

logo

منومنو
  • هنر و ساینس
    • آینده‌شناسی
    • تکنولوژی
    • صنعت
  • هنر و علوم انسانی
    • اقتصاد
    • تاریخ
    • جامعه‌شناسی
    • دین و آخرالزمان
    • روان‌شناسی
    • سیاست
    • فرهنگ عمومی
    • فلسفه
  • موضوعات ویژه
    • زنان هالیوود
    • ساینتولوژی
    • علمی تخیلی
    • هوش مصنوعی
  • ویدئوها
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • همکاری
صفحه اصلی›نوع مطلب›پادکست›مسئولیت‌های مسئول انتخاب هنرپیشه
راهنمای تازه‌کارها

مسئولیت‌های مسئول انتخاب هنرپیشه

برای بازیگر شدن روی چه‌کسی حساب باز کنیم؟
دسته‌بندی: پادکست صنعت مقاله

کیت مک‌کلاناگان

مسئول باسابقه‌ی انتخاب بازیگر، تهیه‌کننده و نویسنده «دایره‌المعارف فوت‌وفن‌های صداگذاری و تجارت در آن به‌عنوان یک استعداد»

مترجم: نگین وحدت
منبع: huffington post
حجم مقاله: ۱۲۰۰ کلمه

بشنوید


اشتراک‌گذاری

آدرس کوتاه: BTSMag.ir?p=4562

پاسخ دادن لغو پاسخ

دسته‌بندی:
صنعت

کیت مک‌کلاناگان

مسئول باسابقه‌ی انتخاب بازیگر، تهیه‌کننده و نویسنده «دایره‌المعارف فوت‌وفن‌های صداگذاری و تجارت در آن به‌عنوان یک استعداد»

مترجم: نگین وحدت
منبع: huffington post
حجم مقاله: 1200 کلمه
Your browser does not support the audio element.

شاید برای عده زیادی جای سؤال باشد که هنرپیشه‌های یک پروژه سینمایی یا تلویزیونی چگونه انتخاب می‌شوند؟ با این مقاله وارد دنیای «مسئول انتخاب هنرپیشه» شوید.

ممکن است برای اکثر مردم جالب باشد که بدانند یک «مسئول انتخاب بازیگر»[۱] واقعاً چه‌کاری انجام می‌دهد، حتی اگر سال‌ها باشد که خود را فردی دارای استعدادِ حرفه‌ای می‌دانند. احتمالاً برای شما جالب خواهد بود که بدانید این مسئول انتخاب بازیگر نیست که شما را [با بازار کار] معرفی می‌کند، بلکه یک «مأمور استعدادیابی» این کار را انجام می‌دهد.

یک مسئول انتخاب بازیگر (یک آژانس انتخاب بازیگر) با تعداد زیادی از آژانس‌های استعدادیابی در ارتباط است؛ معمولاً از طریق به‌کارگیری سرویس‌های آنلاین مثل سایت‌های «وُیس بنک»[۲] (برای پیدا کردن صداگذار)، سایت «کستینگ نتورک»[۳] (عمدتاً برای آگهی‌های تبلیغاتی)، سایت «بریک داون اکسپرس»[۴] (بیشتر برای فیلم و تلویزیون) و خیلی سایت‌های دیگر. آژانس استعدادیابی بر اساس پیش‌نمایش افرادی‌که خود را به‌عنوان استعداد ثبت نام کرده‌اند، تست هنرپیشگی برگزار می‌کنند و عوامل استعدادیابی بر اساس نمایش آن‌ها، استعدادی را که احساس کنند برای آن شغل مناسب است انتخاب می‌کنند؛ مثل گرفتن عکس‌هایی از سروصورت و یا نمونه‌هایی از کار هنرمند به‌صورت نوار صوتی، تصویری یا حلقه‌های فیلم و غیره. سپس برنامه‌ریزی آن بازیگر را به عهده می‌گیرند و چند تست دیگر نیز برای کارگردانان و تهیه‌کنندگان پروژه برگزار می‌کنند.

به‌طور کلی، تصمیم‌گیری نهایی برعهده مشتری خواهد بود؛ یعنی تهیه‌کنندگان و کارگردانان و مشتریان تجاری (بر اساس پروژه موردنظر می‌تواند متفاوت باشد). با این ‌حال، کانون پیشنهاد‌های ارائه‌شده در تولید و انتخاب استعداد توسط یک «مدیر انتخاب بازیگر» حرفه‌ای هدایت می‌شود. انتخاب عوامل، مرحله اولِ پیش‌تولید هر نوع پروژه‌ای را شکل می‌دهد. اگر این مرحله به‌خوبی انجام شود تأثیر بسزایی می‌گذارد، زیرا عوامل استعدادیابی با طرح‌ریزی خود و با استفاده از تجربه، بینش و توانایی خود باعث پیشرفت و ارتقای سطح کاری پروژه می‌شوند و اثرگذاری آن‌ها معمولاً بیشتر از کارگردانان، تهیه‌کنندگان و نویسندگان است. این نکته در بیشتر موارد صحت دارد، زیرا تهیه‌کنندگان و کارگردانان مشغله‌های زیادی دارند که با آن‌ها مشغول‌اند. علاوه‌بر این، تعیین این‌که چه چیزی مورد نیاز است و مطالبه‌ی پروژه از استعدادها چیست، اغلب برای مشتریان دشوار است؛ خواه آن مشتری که به دنبال استخدام شماست بخواهد از شما در یک آگهی تبلیغاتی استفاده کند یا این‌که یک نویسنده یا تهیه‌کننده یا کارگردان یک فیلم باشد.

 

اشتباه رایج استعدادهای تازه‌کار

در حقیقت، بر خلاف آن‌چه انتظار می‌رود، به‌نظر می‌رسد که هیچ‌یک از کارگردانان شما را راهنمایی نمی‌کنند. هم‌چنین هرچقدر که ابعاد کار تولیدی بزرگ‌تر شود، شما باید کمتر روی چیزی که «گرفتن راهنمایی» نامیده می‌شود حساب کنید. عبارتی که از بسیاری از کارگردانان می‌شنویم این است که: «وقتی او را ببینم، آن را خواهم شناخت». این یعنی کارگردان‌ها انتظار دارند که شما، یعنی فرد بااستعداد، چیزی خلق کنید که آن‌ها بتوانند با آن کار کنند. قبل از این‌که وادار بشوند به شما راهنمایی بدهند.

به‌همین خاطر، مسئول انتخاب بازیگر به تشخیص آن‌چه کارگردان به دلیل آن، تست بازیگری را انجام می‌دهد کمک می‌کند. با این ‌حال، این‌که به سوژه گفته شود که دقیقاً چگونه کار خود را انجام بدهد در دایره‌ی وظایف شغلی مسئولان انتخاب بازیگر قرار نمی‌گیرد، اما به‌نظر می‌رسد شما هنوز انتظار دارید بدون چرب‌زبانی و تشویق کردن آن‌ها، دیدگاه‌های خلاقانه خود را ارائه دهید. این به‌مراتب بسیار وقت‌گیر و نشان‌دهنده‌ی بی‌تجربگی شما خواهد بود. این‌ یک قانون کلی نیست، هرچند بسیاری از استعدادهای تازه‌کار چنین تصوری دارند.

عوامل استعدادیابی صرفاً تست بازیگری برگزار نمی‌کنند. آن‌ها بینش و رویکرد صنعت را به هر دو طرف معادله یعنی فرد مستعد و پروژه در دست تولید، ارائه می‌دهند. به‌ویژه با توجه به عملکرد، مهارت و نیز میزان پیشرفت شخصیتی فرد.

عوامل انتخاب هنرپیشه تعیین می‌کنند که هر نقش باید متضمن چه چیزهایی باشد

عوامل انتخاب هنرپیشه (مانند برخی از عوامل استعدادیابی) تعیین می‌کنند که هر نقش باید متضمن چه چیزهایی باشد، مشخص می‌کنند که بر اساس تجربه‌ی آژانس، این پروژه [پروژه‌ای که مشتری به‌خاطر آن به آژانس استعدادیابی مراجعه کرده است] چقدر ارزش دارد و همچنین برای مشتری خود معین می‌کنند که با توجه به استعدادهای موردنظر باید انتظار چه چیزی را داشته باشد. مسئول انتخاب عوامل ممکن است هم با تولیدکننده و هم عامل استعدادیابی برای تعیین میزان پرداختی شما (به‌ویژه بر اساس بودجه و میزان دشواری پروژه) در ارتباط باشد و شناخت خوبی از استانداردهای مقررات عمومی کار دارد که در پروژه خاصی که آن‌ها در حال انتخاب عواملش هستند، به کار گرفته می‌شوند.

برخی از عوامل استعدادیابی (نه همه‌ی آن‌ها) ممکن است بسیاری از این مسئولیت‌هایی که گفته شد را بر عهده بگیرند. این شاید شما را در فهمیدن این‌که هرکس دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد، گیج کند، اما به‌طور کلی این وظایف بر عهده یک مدیر انتخاب بازیگر باتجربه قرار می‌گیرند. عوامل استعدادیابی که این مسئولیت‌ها را می‌پذیرند، اغلب این کار را برای کمک به شما، یعنی بازیگر و نیز تولیدکننده‌ها (که با آن‌ها بیش‌ترین ارتباط رادارند) انجام می‌دهند، اما این وظایف فراتر از توصیفات شغل آن‌ها و احتمالاً حتی مهارت آن‌ها است.

متصدیان انتخاب هنرئیشه «نماینده‌ی» یک فرد مستعد نیستند، بلکه عوامل و مدیران استعدادیابی «نماینده‌ی» او هستند.

متصدیان انتخاب هنرپیشه توسط شرکت‌های تولیدی، بنگاه‌های تبلیغاتی، مشتریان حقوقی، کارگردان و یا تهیه‌کنندگان استخدام می‌شوند. دوباره تکرار می‌کنم: آن‌ها «نماینده‌ی» یک فرد مستعد نیستند، بلکه عوامل و مدیران استعدادیابی «نماینده‌ی» او هستند. آن‌ها فقط پس از آن‌که شما پروژه را تمام کردید، یک کمیسیون دریافت می‌کنند که معمولاً میزان این کمیسیون در یک پروژه تحت نظارت اتحادیه حدود ۱۰ درصد است. عوامل استعدادیابی مانند بیشتر متصدیان انتخاب بازیگر، معمولاً در یک حوزه خاص، مثلاً صداگذاری روی تبلیغات تجاری، تبلیغات کارهای نمایشی (فیلم و تلویزیون)، تبلیغات صنعتی و یا حوزه کودکان، انیمیشن و یا هر نوع تجارتی که مرتبط با دوربین و تصویر است تخصص دارند. مسئول انتخاب بازیگر با ارائه بهترین گزینه‌های استعداد، با توجه به جزئیات و مشخصات پروژه، بر بالا بردن سطح زیباییِ کلی پروژه تمرکز می‌کند. این کار، مانند کار شما به‌عنوان یک بازیگر، پروژه را ارزشمند می‌کند.

بنابراین پرواضح است که انتخاب بازیگر و آماده کردن و سازمان‌دهی انواع و تعداد فراوان استعدادهای ماهر، چیزی به‌مراتب پیچیده‌تر و مهم‌تر از صرفاً گذراندن چند روز وقت است. این کار مستلزم تعیین، مرتب‌سازی و حفظ تدارکات خاص برای هر نقشی است که باید اجرا شود؛ مثل برنامه‌ریزی و مدیریت هر بازیگر با عناصر ضروری مورد نیاز آن تا بازیگران بتوانند بهترین اجرای خود را ارائه دهند. این امر نیازمند تأمین کارکنان مناسب و مکان مورد نیاز برای انجام تست هنرپیشگی است، آن‌هم در حالی‌که به‌طور حرفه‌ای یک ارتش از بازیگران خوب، هر نقش را محاصره کرده‌اند. انتخاب بازیگر زمانی‌که خوب انجام شود، تولید را به حرکت درمی‌آورد و راه‌های زیادی را که پروژه می‌تواند بر اساس مجموع قطعات در دسترسش طی کند، مشخص می‌نماید.

به‌علاوه، یکی از کمتر شناخته‌شده‌ترین وظایف یک مسئول انتخاب بازیگر، زمانی‌که به‌صورت حرفه‌ای و کامل انجام شده باشد، شامل «بررسی‌های پس‌زمینه‌ای» می‌شود. شاید موضوعاتی مانند این‌ها به گوشتان خورده باشد: «اوه! اون بدون شک هنرپیشه فوق‌العاده‌ایه، اما جنون سرقت داره و دفعه‌ی پیش جیب پروژه رو خالی کرد» که با انتخاب عوامل مناسب می‌شد از این اتفاق جلوگیری کرد یا «اون نقش مهمی رو ایفا می‌کنه، اما به‌طور قانونی نمی‌تونه توی این پروژه با کسی‌که زیر ۱۷ سال سن داره تنها گذاشته بشه. یه حکم دادگاه علیه‌ش اومده» (شک دارم که کسی آشکارا این اطلاعات را فاش ‌کند). با تمام این‌ها، حرفه‌ی انتخاب هنرپیشه نیز به‌نوعی به‌عنوان منبع انسانی به پروژه خدمت خواهد کرد، اما در هر نهادی به شکل متفاوتی خواهد بود.

احتمالاً مهم‌ترین عاملی که مسئول انتخاب بازیگر در معادله قرار می‌دهد، «شما» یعنی «فرد بااستعداد» است. رک‌ و پوست‌کنده بگویم، اگر خوب به نظر نرسید، از متصدیان انتخاب بازیگر هم برای شما آبی گرم نمی‌شود.


پی‌نوشت‌ها:

[۱] Casting Director

[۲] Voicebank.net

[۳] Castingnetworks.com

[۴] Breakdownexpress.com

۱۷ فروردین, ۱۳۹۸

تگ ها ساختار سینماصنعت سینمامسئول انتخاب بازیگر

با عضویت در خبرنامه سایت بروزترین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

پشت صحنه در شبکه‌های اجتماعی

مجله هنری پشت صحنه

«مجله هنری پشت‌‌ صحنه» می‌کوشد تا نقش فراموش‌شده‌ٔ علوم انسانی در رسانه‌های بصری را از نو احیا کند و با نگاهی میان‌رشته‌ای، ساحت سینما و صنعت سرگرمی را به‌قضاوت بنشیند. «پشت‌ صحنه» سعی دارد مخاطب را با جهانی آشنا کند که در آن، هر اثر هنری موفقی، ریشه در یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی دارد.

© 1398 کلیه حقوق این سایت متعلق به «مجله هنری پشت صحنه» است.