مجله هنری پشت صحنه

منو اصلی

منومنو
  • هنر و ساینس
    • آینده‌شناسی
    • تکنولوژی
    • صنعت
  • هنر و علوم انسانی
    • اقتصاد
    • تاریخ
    • جامعه‌شناسی
    • دین و آخرالزمان
    • روان‌شناسی
    • سیاست
    • فرهنگ عمومی
    • فلسفه
  • موضوعات ویژه
    • زنان هالیوود
    • ساینتولوژی
    • علمی تخیلی
    • هوش مصنوعی
  • ویدئوها
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • همکاری

logo

منومنو
  • هنر و ساینس
    • آینده‌شناسی
    • تکنولوژی
    • صنعت
  • هنر و علوم انسانی
    • اقتصاد
    • تاریخ
    • جامعه‌شناسی
    • دین و آخرالزمان
    • روان‌شناسی
    • سیاست
    • فرهنگ عمومی
    • فلسفه
  • موضوعات ویژه
    • زنان هالیوود
    • ساینتولوژی
    • علمی تخیلی
    • هوش مصنوعی
  • ویدئوها
  • درباره
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • همکاری
صفحه اصلی›آثار›سریال›پنج مقاله برتر پشت‌صحنه در سال ۱۴۰۰

پنج مقاله برتر پشت‌صحنه در سال ۱۴۰۰

از «پلنگ‌های سیاه» تا «جنگ سرد بی‌پایان»
دسته‌بندی: سریال فیلم مقاله

تحریریه پشت‌صحنه

این مطلب توسط تیم تحریریهٔ پشت‌صحنه گردآوری شده است.


اشتراک‌گذاری

آدرس کوتاه: BTSMag.ir?p=7066

پاسخ دادن لغو پاسخ

دسته‌بندی:

تحریریه پشت‌صحنه

این مطلب توسط تیم تحریریهٔ پشت‌صحنه گردآوری شده است.


در سالی که گذشت، به پشتوانهٔ همراهی شما، مقالات متعدد و متنوعی را گزینش و در وب‌سایت پشت‌صحنه منتشر کردیم. در این پرونده به مرور پنج مقالهٔ برتر سال ۱۴۰۰ به انتخاب تحریریهٔ پشت‌صحنه خواهیم پرداخت.

ای کاش این پلنگ‌ها سیاه نبودند

برای هالیوود، یک سیاه‌پوست خوب یک سیاه‌پوست نقش مکمل است

طی چند سال اخیر، فیلمسازان سیاه‌پوست بیشتری فرصت پیدا کرده‌اند که داستان‌های تاریخی تعریف کنند. آن‌ها عزمشان را جزم کرده‌اند به دوره فرمانروایی روایت‌هایی که سفیدان را منجی نشان می‌دادند، پایان دهند و سیاه‌پوستان را در مرکز داستان بنشانند. آن‌ها سر روی شانهٔ هم گذاشته‌اند و در سوگ اتفاقاتی مثل «پنج نفر سنترال پارک»[۱] گریسته‌اند (در مینی‌سریال «وقتی ما را می‌بینند»[۲]). آن‌ها به ما چیزهای زیادی در مورد تاریخِ در گور دفن‌شدهٔ جریان قتل‌عام نژادیِ تولسا[۳] یاد داده‌اند (در مجموعه «نگهبانان»[۴]). این کارگردانان نه‌تنها بزرگی را در تقاطع با بی‌عدالتی در قاب تصویر کشیدند، بلکه بخش‌هایی از زندگی سیاهان را روی پرده نقره‌ای به حرکت درآوردند که پیش از آن بیرون از پردهٔ نقره‌ای برای بسیاری فاش شده بود.

مطالعه متن کامل مقاله

پاکسازی نژادی علیه مسلمانان در بالیوود

این زندگی هندی: جنگ در بالیوود، جنگ با بالیوود و جنگ برای بالیوود

فیلم‌های بالیوودی هم‌زمان هم تجاری هستند و هم سیاسی. آن‌ها تجسم مادی تکثرگرایی هند به‌شمار می‌روند و در حال‌وهوای سیاسی کنونی، همین مشخصه‌هاست که فیلم‌های بالیوود را به اهدافی سیاسی برای نابود شدن تبدیل می‌کند. دولت نخست‌وزیر «نارندرا مودی»[۵] و حزب هندو-ناسیونالیستش با شیوه‌هایی که یادآور همان جریان معروف قدیمی لیست‌سیاه هالیوود است از ابزارهایی قدرتمند استفاده می‌کند تا آزادی خلاقانهٔ بالیوود را به قهقرا ببرد. او می‌کوشد سطح اثرگذاری مسلمانان در بالیوود را کمتر و کوچک‌تر کند؛ مسلمانانی که حضور پررنگی در صنعت فیلم هند دارند.

مطالعه متن کامل مقاله

جعل تاریخ در مستعمرات سینمایی بریتانیا

آیا سینما بالاخره با گذشته استعماری بریتانیا روبه‌رو می‌شود؟

وقتی به تاریخ سینمای بریتانیا و خشونت موجود در استعمارگری این کشور نگاه می‌کنیم با حجم ناخوشایندی از تحریف واقعیت در روایت‌ها مواجه می‌شویم. مناطق گسترده‌ای از آسیا، آفریقا، استرالیا و آمریکا نیز میزان مشابهی از وحشی‌گری بریتانیایی را تجربه کرده‌اند. از قحطی بنگال شرقی و اردوگاه‌های کار اجباری جنگ بوئر تا سرکوب قیام «مائو مائو» در کنیا؛ اما شما هیچ‌گاه بازتاب این حقایق را در فیلم‌هایمان نمی‌بینید. قدرت نظامی ما مدت‌هاست کم‌رنگ شده اما در زمینه‌های فرهنگی، بریتانیا هنوز یک استعمارگر قدرتمند است.

مطالعه متن کامل مقاله

تل‌ماسه؛ هذیان روی موج‌های شنی

اقتباس «دنی ویلنوو» چه چیزهایی به متن اصلی بدهکار است

جدیدترین نسخهٔ «تل‌ماسه»، آنچه برای «لارنس عربستان»[۶] ساخته «دیوید لین» اتفاق افتاد را به ذهن متبادر می‌کند. گشتن به‌دنبال هر نوع بازنمایی هویت‌محور در یک محصول سرگرمی همواره فرآیندی ناخوشایند است و بدیهی است که «فرانک هربرت» مسلمان نبوده و این نیز قصه مسلمانان نیست؛ این قصهٔ هربرت و بازتابی از زمانه‌اَش است. تل‌ماسه همواره چیزی بیشتر از یک تکه زمین خشک و بی‌آب و علف بوده است، اما «تل‌ماسه: قسمت اول» ساخته «دنی ویلنوو» نتوانسته است فراتر از شن و ماسه‌ها را ببیند.

مطالعه متن کامل مقاله

جنگ سردی که هیچ‌گاه پایان نیافت

وسواس اخیر هالیوود نسبت به روسیه سابقه‌ای بلندتر از آنچه تصور می‌کنید دارد

شخصیت «شرور روسی» به‌عنوان کلیشه‌‌ای از دوران جنگ سرد، به تازگی به هالیوود بازنگشته؛ بلکه هیچ‌گاه سینما را ترک نکرده بوده است. در هالیوود فیلمی پس از فیلم دیگر، روسیه را یا مستقیما به عنوان سرزمینی شیطانی تصویر کرده‌اند («بیوه سیاه» و «اعلان سرخ» محصول ۲۰۲۱)، یا زادگاه الیگارش‌های خشن (از «راکِنرولا» محصول۲۰۰۸ تا «تنت»، آخرین ساخته «کریستوفر نولان») و قاتلان خوش‌بَرورُو («گنجشک سرخ» محصول۲۰۱۸، «آنا» محصول۲۰۱۹ و باز هم «بیوه سیاه»). «یان اسکات» در کتاب «جنگ سرد دوم: وسواس جدید هالیوود نسبت به روسیه» به بررسی دور جدید روسیه‌هراسی در هالیوود پرداخته است.

مطالعه متن کامل مقاله

مقالات بیشتر

سریال‌هایی که بارها و بارها دیده‌ایم
فرزندان انسان؛ تعبیر زودهنگام یک کابوس شوم
شهاب‌سنگی حاصلخیز بر زمین سوخته سیاست
کوبریک و تجاوز به مغزهای تبهکار

[۱] واقعه‌ای جنایی که آوریل سال ۱۹۸۹ در سنترال پارک منهتن اتفاق افتاد و گفته شد که یک گروه پنج نفره متشکل از چند سیاه‌پوست و چند لاتین‌تبار به یک زن سفیدپوست تجاوز کرده‌اند. این افراد به‌حبس محکوم شدند و به زندان افتادند، اما چندی بعد، یک زندانی اعتراف کرد که تجاوز را او انجام داده و دیگران آزاد شدند.

[۲] When They See Us – 2019

[۳] قتل‌عام نژادی تولسا روزهای ۳۱ می و ۱ ژوئن سال ۱۹۲۱ اتفاق افتاد. در این واقعه اوباش سفیدپوست ساکن منطقه گرین‌وود در تولسا به سیاه‌پوستان حمله و ۳۵ بلوک از منطقه را ویران کردند. بیش از ۸۰۰ سیاه‌پوست در اثر ین حمله‌ها در بیمارستان بستری شدند و طبق تخمین‌ها، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سیاه‌پوست کشته شدند.

[۴] Watchmen – 2019

[۵] Narendra Modi

[۶] Lawrence of Arabia – 1962

۱۵ فروردین, ۱۴۰۱

تگ ها استعماربالیوودبرگزیدهپلنگ سیاهتلماسهجنگ سرددنی ویلنوومسلماناننگهبانانیهودا و مسیح سیاه

با عضویت در خبرنامه سایت بروزترین مطالب را در ایمیل خود دریافت کنید.

پشت صحنه در شبکه‌های اجتماعی

مجله هنری پشت صحنه

«مجله هنری پشت‌‌ صحنه» می‌کوشد تا نقش فراموش‌شده‌ٔ علوم انسانی در رسانه‌های بصری را از نو احیا کند و با نگاهی میان‌رشته‌ای، ساحت سینما و صنعت سرگرمی را به‌قضاوت بنشیند. «پشت‌ صحنه» سعی دارد مخاطب را با جهانی آشنا کند که در آن، هر اثر هنری موفقی، ریشه در یکی از زیرشاخه‌های علوم انسانی دارد.

© 1398 کلیه حقوق این سایت متعلق به «مجله هنری پشت صحنه» است.